Складаємо бізнес-план
Бізнес-план необхідно складати за певними
загальними правилами. Для розробки бізнес-плану необхідно використовувати таку
структуру:
1. Стислий опис проекту (резюме).
2. Опис товару чи послуги:
·
характеристика ринків
збуту;
·
характеристика товару чи
послуги;
·
призначення та сфера
застосування;
·
основні особливості
товару;
·
переваги і недоліки
товару;
·
аналіз конкурентів.
3. План маркетингу:
·
схема розповсюдження
товару;
·
ціноутворення;
·
вибір цільових сегментів
ринку та прогноз продажу;
·
методи реалізації та
стимулювання продажу (збуту);
·
реклама.
4. План виробництва продукції (послуги).
5. Організаційний план.
6. Оцінювання можливих ризиків.
7. Фінансовий план.
Важливо, щоб ваш бізнес план виглядав
професійно. Це ваш перший своєрідний рекламний документ, що представляє вас і
ваш бізнес.
При формуванні бізнес-плану особливу увагу
необхідно приділити мові й стилю. В межах підготовки плану правильно обраний
стиль викладу часто є запорукою успіху. Особливу увагу слід звернути на
подвійне спрямування бізнес-плану. З одного боку, це серйозний аналітичний
документ, а з іншого боку – засіб реклами. Відповідно до цієї особливості слід
обрати й мову бізнес-плану. Він повинен бути зрозумілий усім, а значить повинен
бути написаний діловою мовою, дохідливою, але не примітивною.
При складанні бізнес-плану необхідно
пам'ятати, що інформація в ньому повинна бути повною, чіткою і у той же час
короткою. Часто при складанні бізнес-плану використовують прикметники дуже
експресивного забарвлення, але краще уникати зайвої емоційності викладу, а
натомість включити до плану цифрові показники, графічні матеріали і діаграми.
Отже, бізнес-план є складним за структурою
документом. Його параграфи і розділи повинні охоплювати всі аспекти майбутньої
діяльності.
Бізнес-план можна умовно розділити на три
основні частини: резюме, основний текст, який включає більшість стандартних
розділів, і фінансовий план з фінансовими або іншими необхідними таблицями.
Склад, структура і обсяг бізнес-плану
визначається специфікою підприємницької діяльності, розмірами запропонованого
ринку збуту товарів (надання послуг), наявністю конкурентів, перспективами
розвитку бізнесу і може видозмінюватися залежно від типу завдань.
Проте, у ньому обов'язково слід відобразити
основну ідею, цілі бізнесу, специфіку підприємницької діяльності, організаційну
і виробничу структуру, стратегію фінансування, пропозиції по інвестиціях,
перспективи розвитку тощо.
Особливу увагу варто приділити резюме.
Лаконічний опис вашої бізнес-концепції слід подати вже на першій сторінці
резюме. Саме від цього фрагменту багато в чому залежить, чи зацікавилися вашим
проектом. Резюме в короткій формі повинно повторювати зміст всіх основних
розділів проекту. Тут доцільно відобразити основні виграшні моменти проекту. У перших
трьох-п'яти абзацах необхідно подати коротку інформацію про того, хто ініціює
бізнес, що планується робити, переваги стосовно конкурентів тощо.
В основній частині необхідно
охарактеризувати продукцію (послугу) і описати порівняльні переваги щодо виробів
конкурентів (дані про них теж повинні бути наведені). У центрі уваги
бізнес-плану маркетинговий опис продукції (послуги). Технічні характеристики і
цифрові дані доцільно пояснити. У читача повинно скластися чітке уявлення про
особливості продукції (послуги).
Оформлення бізнес-плану розпочинається з
підготовки титульного листа. Він повинен бути інформативним і виглядати
професійно. Титульний лист бізнес-плану — це візуальне звертання від вашого
бізнесу. Він створює перше враження, тому повинен бути привабливим і відразу
надати таку інформацію: де, коли і хто склав цей документ. Тут же вказується
назва проекту, яка коротко і чітко формулюватиме ідею, закладену в
бізнес-плані.
На титульному листі обов'язково слід вказати
наступне:
- назва проекту (призначення вашого
бізнес-плану);
- прізвище, ім'я, по батькові розробників
бізнес-плану;
- дата (місяць і рік) складання
бізнес-плану.
Друга сторінка плану містить зміст, який
відображатиме його структуру. Це зміст розділів чи параграфів плану. У
будь-якому варіанті зміст повинен бути чітко позначений, бажано арабськими
цифрами.
Бажаємо успіху!
Рекомендуємо використати
наступні ігри та вправи при роботі з учнями над бізнес-планом:
Ігри та вправи вказані відповідно структурі
бізнес-плану:
1. Стислий опис проекту (резюме).
2. Опис товару чи послуги:
· характеристика ринків
збуту (дослідження ринку: вправа «Принципи створення анкет для
дослідження ринку»);
· характеристика товару чи
послуги (гра «Іграшки»: підготовка
прототипу продукту та його презентація);
·
призначення та сфера
застосування;
·
основні особливості
товару;
·
переваги і недоліки
товару;
·
аналіз конкурентів.
3. План маркетингу (вправа «Маркетингова стратегія»):
·
схема розповсюдження
товару (вправа «Чим я керуюся, купуючи …»);
·
ціноутворення;
·
вибір цільових сегментів
ринку та прогноз продажу;
·
методи реалізації та
стимулювання продажу (збуту);
·
реклама (вправа
«Реклама»).
4. План виробництва продукції (послуги).
5. Організаційний план.
6. Оцінювання можливих ризиків.
7. Фінансовий план (гра «Іграшки»: використання схеми «Прибуток чи збиток»).
Немає коментарів:
Дописати коментар