понеділок, 9 вересня 2013 р.

Рекомендуємо для використання в клубі

Методична розробка позакласного заходу для учнів основної школи «Прикольна економіка»
 Рольовий підхід до структурування економічних знань не є новим в педагогічній літературі. Методичні аспекти його застосування визначили американські педагоги М.Суітер, Й.Демпсі, М.Петіт, М.Рейсер, значення соціальних ролей у формуванні економічних компетенцій досліджувала російський вчений Т.Терюкова, на застосуванні такого підходу наголошує український дослідник А.Шуканова.
Економічна соціалізація реалізується насамперед шляхом здійснення людиною певних соціальних ролей. Стратегічним результатом їх сформованості, на думку А.Шуканової, має стати досягнення учнями економічної ефективності у процесі виконання соціальних ролей в економічній системі. Необхідність реалізації в освіті цього аспекту знань викликана ринковими перетвореннями в суспільстві, пов’язаними з економізацією соціальних зв’язків [9].
Виконання соціальних роль вимагає певних економічних компетенцій, які, на думку Т.С.Терюкової, визначаються набором теоретичних знань та практичних навичок, необхідних для входження в економічну систему (той чи інший ринок). Вона пропонує визначати структуру економічних компетенцій в залежності від тієї економічної ролі, яку виконує людина. Наприклад, структура «споживчих компетенцій» відрізняється від структури компетенцій, необхідних інвестору чи платнику податків, хоча при цьому базові економічні компетенції у них будуть однакові. Тобто, у кожному конкретному випадку набір та структура економічних компетенцій буде відрізнятись специфікою економічної ролі, що виконується [7].
 На нашу думку, вчителю доцільно визначити економічну сутність кожної соціальної ролі (її функції), або економічний підхід, що визначає раціональну поведінку людини в цій ролі, та вміння і навички соціальної ролі (економічні компетенції). Реалізація такого підходу у економічному вихованні сприятиме формуванню ядра мотиваційного механізму економічно розумної поведінки людини, економічного мислення.
 Методична розробка позакласного заходу «Прикольна економіка» може стати поштовхом для подальшої роботи вчителя над проблемою формування економічної культури учнів. Пропонований матеріал можна використати для вступного уроку варіативних курсів економічного спрямування в основній школі, як вступний захід циклу позакласних заходів в системі економічного виховання, в тому числі в роботі шкільних клубів підприємництва.
 Застосування інтерактивних аудіовізуальних засобів навчання дозволяє активізувати увагу учнів, зробити складний для них матеріал доступним, уявити образ економічної ролі, відчути важливість зв’язків між різними предметами. Отже, комп’ютер та SMART- технології є важливими інструментами у процесі навчання та виховання, які спонукають вчителя по-новому організувати навчально-виховний процес.
Прикольна економіка
(Інтегрований позакласний захід для учнів основної школи)
Мета проведення:
-                     звернути увагу учнів на існування особливої сфери життя – економічної; визначити основні економічні (соціальні) ролі на економічній «сцені» та їх функції; виокремити актуальні в наш час функції ролей;
-    розвивати логічне мислення учнів;
-   формувати економічний світогляд та культуру;
-   розвивати навички роботи з інтерактивною дошкою.
Хід заходу
Учитель вітає учнів та відкриває файл позакласного заходу (назва та епіграф-мотивація).
Ще Вільям Шекспір визначив життя як театр. Чи є серед присутніх той, хто відважиться заявити, що видатний драматург не знав життя?
Чи доводилось вам грати ролі на сцені? Що потрібно зробити, щоб зіграти роль? (Вивчити певні слова, вдягти театральний костюм, створити образ на сцені)
Ми звикли до того, що ролі грають актори, майже не замислюючись про те, що в нашому повсякденному житті також граємо багато ролей. Які саме?
Тож уявимо економічну «сцену» і запросимо на неї …
 Дія 1. Знайомство.
Отже, на економічну сцену запрошуються:
-    споживач;
-     найманий працівник;
-     підприємець;
-     вкладник;
-    громадянин.
Яка з цих ролей вам знайома? Що ви вже про неї знаєте?
Орієнтовні відповіді:
-     громадянин (ми всі є громадяни України);
-    споживач ( я купую товари особисто для себе);
-    підприємець (мої батьки - підприємці);
-    найманий працівник (з об’яви для тих, хто шукає роботу);
-   вкладник (як зберегти гроші від інфляції? Це питання сімейної наради).
Вправа 1. «Знайди пару»
Знайди відповідність між образом (символом) ролі та її назвою.
Натиснувши на карточку, ми бачимо її зворотну сторону, де зображено образ (символ) ролі або написана її назва. В разі правильного відкриття – пара зникає.
Програмні ресурси для виконання вправи 1: інтерактивний засіб «Pairs» (Знайди пару) колекції «Lesson Activity Toolkit» для інтерактивної дошки Smart Board.
Дія 2. Відповідність.
Економіка являє собою таку сферу життя суспільства, яка охоплює виробництво товарів і послуг, обмін ними, розподіл створених у суспільстві благ і споживання. Отже, економічне життя занадто складне, тому кожен з нас виконує в ньому не одну роль, а декілька.
Вправа 2. «Повітряні кульки»
Визначте, якій сфері економічного життя відповідає та чи інша роль.
При відповіді на питання діти можуть самостійно вийти до дошки та «лопнути» кульку. Таким чином, перевірити правильність своєї відповіді.
Програмні ресурси для виконання вправи 2: інтерактивний засіб «Balloon pop» (Повітряні кульки) колекції «Lesson Activity Toolkit» для інтерактивної дошки Smart Board.
Дія 3. Уточнення.
 Сучасне життя висуває нові вимоги до кожного з нас. Як ви вважаєте, які риси притаманні сучасній людині? (Професіоналізм, підприємливість, відповідальність, комунікабельність, ініціативність тощо)
Наступна вправа допоможе нам встановити сучасну характерну рису кожної із зазначених ролей.
Вправа 3. «Вибір відповідності»
 Знайди відповідність між характерною рисою ролі та її назвою.
Програмні ресурси для виконання вправи 3: інтерактивний засіб «Keyword match» (Вибір відповідності) колекції «Lesson Activity Toolkit» для інтерактивної дошки Smart Board.
Дія 4. Пояснення.
Вправа 4. «Анаграма»
 Визнач за підказкою основну сучасну функцію економічної (соціальної) ролі шляхом перестановки букв.
 Програмні ресурси для виконання вправи 4: інтерактивний засіб «Anagram» (Анаграма) колекції «Lesson Activity Toolkit» для інтерактивної дошки Smart Board.
 Альтернативою цій вправі може бути вправа «Словниковий ярмарок».
Відповідь на поставлене запитання збирається із літер, які містяться у таблиці та з’являються у верхній частині вікна (одну і ту саму літеру вибрати не можна).
Програмні ресурси для виконання вправи 4: інтерактивний засіб «Word biz» (Словникова ярмарок) колекції «Lesson Activity Toolkit» для інтерактивної дошки Smart Board.
 Як ви вважаєте, чому відбулося наше знайомство з зазначеними ролями?
 Орієнтовні відповіді:
- в майбутньому кожен з нас буде їх грати, а в ролі споживача ми вже виступаємо кожен день;
-  від рівня виконання ролі залежить моє благополуччя, родини, країни;
-  для оволодіння цими ролями необхідні різні знання, отже моє завдання їх отримати.
Далі вчитель наголошує, що особа одночасно виступає в багатьох ролях. Особливо складні ролі вимагають значних зусиль для їх засвоєння. До таких ролей належать професійні ролі. Кожен навчальний предмет може допомогти в пізнанні ролей, тільки слід бути уважним до змісту матеріалу і вміти віднайти те, що потрібно.

Література:
1.Антонов В.А., Леонський В.Д. Інтерактивна дошка SMART та використання її в навчальному процесі // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – №8.
2.Арцишевський Р.А., Бондарук С.О., Бортников В.І. та ін. Особа і суспільство. – К.: Ірпінь, 1997. – 351 с.
3.Економіка для середньої школи. Навчально-методичний посібник / Йонна Демпсі, Мері Ені Петіт, Мері Лін Рейсер. – Київ: Видавничий дім Амадей, 2001. – 214 с.
4.Журавлев С. Модели не для моделей // Эксперт. – 2008. – №42. – с.38-39.
Загальна економіка: Підручник для 10 (11) класів середніх загальноосвітніх закладів / І.Ф.Радіонова, І.С.Кравченко, В.В.Радченко. За ред. І.Ф.Радіонової. – Камянець-Подільський: Абетка – НОВА, 2005. – 368 с.
5.Офіційний сайт програмного забезпечення для інтерактивної дошки www.smartboard.ru.
6.Терюкова Т.С. Экономические компетенции: сущность, структура и место в системе ключевых компетенций // Экономика в школе. – 2009. №4. – с.42-47
7.Черняк В.З. Экономика: Таблицы и схемы. – М.: ВЛАДОС, 2000. – 208 с.
8.Шуканова А. Концептуальні підходи до структурування економічних знань у шкільних курсах географії // Географія та основи економіки. – 2008. – №4. – С.2-8.

Автори:
Сисоєнко Наталя Анатоліївна, завідувач науково-методичної лабораторії інформатики КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Філончук Зоя Володимирівна, завідувач науково-методичної лабораторії географії та економіки КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»




Немає коментарів:

Дописати коментар